AI навлиза във все повече коли, но (засега) няма полза от него

Страхът да не изостанат, е основният мотиватор за компаниите

Мартин Дешев,
mercedes изкуствен интелект

Mercedes-Benz

П рез последните две години изкуственият интелект (AI) е основна тема в ИТ индустрията. Всички големи компании активно развиват свои AI проекти и разглеждат възможностите за внедряването на умни алгоритми във всякакви индустрии.

Разбира се, автомобилният сектор също няма как да бъде подминат. От известно време и самите производители на коли обръщат все по-голямо внимание на модерните технологии и софтуер.

Това включва и изкуствения интелект. Миналата година доста компании пуснаха ChatGPT в свои модели. Някои от тях вече разглеждат и вариантите как AI да помага в постигането на автономност, оптимизиране на електромобилите, подобряване на асистиращите системи, по-ефективно производство и разработка.с

Хвърлят се много усилия и средства в развитието на AI, но поне за сега няма голяма полза, обобщава InsideEVs в свой анализ. За сега е трудно да се покаже резултат от AI при автомобилите и още по-трудно да се даде причина за шофьорите защо може да искат AI услуги в колата си.

Производителите обикновено казват, че чрез тези функции шофьорът ще може да използва колата си по-добре. Например да ѝ каже да коригира температурата на климатика, да намери ресторант с гръцка кухня и маси на открито, да изчисли подходящите места за презареждане с гориво или електричество и т.н.

А с времето колата ще „опознае“ собственика си и ще може да предвижда от какво се нуждае, да предлага допълнителни персонализации и да бъде негов помощник. Но как ще се реализира всичко това в действителност?

Надали някой ще пита колата си да му генерира отговор за служебен имейл. Нито пък да напише домашното по математика на децата докато са на път за училище. Може би ще има хора, които ще питат AI асистента в колата си за забележителностите в нов град, както и за ресторанти, магазини, бензиностанции и т.н. Някои концепции дори предвиждат колата да разговаря проактивно с шофьора и да го пита как е, да му предлага различни идеи за деня, музика и т.н.

Звучи като възможностите на всеки гласов и AI асистент, като Siri, Gemini, Meta AI, ChatGPT и др. Това е така, защото повечето AI функции в колите са базирани именно на тези асистенти.

За момента подхода на автомобилните производители към AI в колите им е точно такъв – актуализации, модели, алгоритми и приложения – точно както при смартфон. А в някои случаи е и просто маркетинг термин, тъй като в момента AI е популярна фраза и привлича внимание. Макар че вече в някои отношения е и прекомерно използвана дума и има обратен ефект.

Може би е и твърде рано да отпишем AI в колите напълно. Макар че според анализаторите от AutoPacific, в момента само 18% от потребителите имат интерес към гласов AI асистент в колата им. Може би когато хората свикнат с използването на Gemini, ChatGPT и останалите AI системи в смартфоните и компютрите си, тогава по естествен път ще очакват те да са налични и в колите им. Засега обаче това далеч не е така.

коли автомобили технологии изкуствен интелект